رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان در نماز جمعه همدان: هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی تولید فن آوری، اشتغالزایی و کارآفرینی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، دکتر سعید نظری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان به عنوان سخنرانی قبل از نماز جمعه همدان با اعلام این مطلب که هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی تولید فن آوری، اشتغالزایی و کارآفرینی است اظهار داشت: امروزه بدنه اصلی سازمان ها و نهادهای مهم هر کشوری در بخش های دولتی و غیر دولتی را دانشگاهیان و دانش آموختگان مراکز آموزش عالی شکل می دهند و بعنوان سرمایه اصلی نظام تلقی می شوند و وظیفه اصلی دانشگاه علمی کاربردی را تربیت نیروی متخصص و با مهارت برای بخش اشتغال کشور است

وی افزود: نظام آموزش مهارت و فناوری شامل آموزش هایی است که با هدف آموزش مهارت های شغلی ، در تمام سطوح تحصیلی مهارت و فناوری طراحی و اجرا می شود و نظام احراز صلاحیت حرفه ای به سمتی می رود که همه دستگاه ها موظفند آموزش های لازم را ببینند . مهارت ، خاص افراد تحصیل کرده و دارای مدرک تحصیلی بالاست
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان تربیت نیروی ماهر و كارآمد را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور بسیار موثر دانست و تصریح کرد: انسان بزرگترین ثروت بوده كه تربیت و آموزش وی امری حیاتی است.
دکتر سعید نظری ادامه داد: هم اكنون توسعه آموزش های عملی و نظری درجامعه بیش از گذشته نیاز است كه این آموزش ها از نظر تئوری و كاربردی در سطح مطلوب قرار گیردو با قرار گرفتن آموزش های تئوری و كاربردی درسطح مطلوب، توانایی تبدیل علم به عمل و دانش مهارتی در همه شاخه های علمی حاصل می شودو دانشگاه علمی و کاربردی با هدف ارتقاء سطح مهارت و توانمندی فنی و کاربردی و حرفهای بین دانشگاهها به وجود آمد و در سالهای اخیر که به توانمندیهای مهارتی توجه زیادی شده است کارهای ارزشمندی مانند اهتمام در بازنگری آموزشهای مهارتی و آییننامههای آن تهیه و تصویب شده است و متولیان امر برای اجرای آن بسیار موفق بودهاند.
رئیس واحد استانی همدان گفت: تدوین آیین نامههای نظام آموزش مهارت و فنآوری، نظام صلاحیت حرفهای، نظام شرایط احراز شغل، نظام آموزش کارشناسی حرفهای ارشد، نظام آموزش تکمیلی برای دورههایی که قابل تجمیع و تبدیل هستند و تجمیع تک پودمانها نمونهای از اقدامات موثر در این زمینه بوده است.

وی با اشاره وضعیت آموزش های مهارتی در کشور های مختلف اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته 85 درصد آموزشهای مهارتی و 25 درصد نظری است و متوسط جهانی این آموزشها 30 درصد مهارتی و 70 درصد نظری بوده این در حالی است که در کشور ما 13 درصد آموزشها مهارتی و 87 درصد نظری است و کشور از متوسط جهانی در توسعه و اجرای آموزشهای فنی و حرفهای و کاربردی فاصله دارد و نیاز به یک عزم ملی و فرهنگسازی قوی در آن احساس میشود زیرا بنا به فرموده مقام معظم رهبری همانطور که کشور به علم نیاز دارد به پنجههای کارآمد نیز نیازمند است
دکتر سعید نظری در ادامه به مراکز آموزش علمی کاربردی استان پرداخت و خاطر نشان کرد: 22مركز آموزش علمی كاربردی با بیش از 11 هزار دانشجو در استان فعال است، مراکز آموزش علمی کاربردی استان همدان در 2 مقطع، كاردانی فنی و كاردانی حرفهای، كارشناسی حرفهای و مهندسی فنآوری و به زودی در مقطه فوق لیسانس با عنوان مهندسی فنآوری ارشد و كارشناسی حرفهای ارشد مراكز آموزشی استان ارائه خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: بومینگری را از اولویتهای دانشگاه جامع علمی - کاربردی است به طوری که 90 درصد دانشجویان ما بومی بوده و تنها 10 درصد غیربومی و تعداد فارغالتحصیلان و دانشآموختگان این دانشگاه را طی 3 سال گذشته بیش از 20 هزار نفر بوده است که از این تعداد طی کمتر از یکسال گذشته بیش از 7 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان بوده اند
وی گفت: بیش از 1000 نفر مدرس با مراکز آموزش علمی کاربردی استان همکاری دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان در ادامه به موفقیت های فرهنگی و اجتماعی اخیر این دانشگاه اشاره و افزود: کسب رتبه اول در جشنواره کشوری حرکت در بخش اختراع انجمن های علمی دانشجویی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، کسب رتبه سوم فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در سال 91، کسب رتبه اول تئاتر دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور توسط واحد استانی همدان، کسب 4 عنوان مقام در جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه در بخش های حفظ، فیلم نامه، مقاله و شعر، راهیابی 3 نفر از دانشجویان قرآنی مراکز به بخش ملی مسابقات قرآن دانشگاههای وزارت علوم و وزارت بهداشت، کسب 12 مدال ورزشی در المپیاد ورزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی.
دکتر سعید نظری در بخش دوم سخنان خود به تفصیل موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخت.
