ایده های برتر رویداد شتاب نوآوری در صنعت سفال و سرامیک دانشگاه علمی کاربردی استان همدان معرفی شدند.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی همدان، با حضور صاحبان ایده، داوران و سرمایه گذاران، مراسم اختتامیه رویداد شتاب نوآوری در صنعت سفال و سرامیک دانشگاه کاربردی استان همدان بصورت مجازی برگزار گردید.
در این برنامه، رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان همدان با تأکید براینکه در استارتآپها باید پتانسیلهای استان لحاظ شود، گفت: استارت آپها طلیعه رخدادهای بزرگتر در صنعت سفال هستند و انتظار داریم فعالان عرصه بازار در حوزه سفال و سرامیک بیشتر در استارتآپها ورود کنند.
دکتر محمود تعجبی با اشاره به اینکه استارت آپها معمولا با توجه به ریسک بالا، قدرت توفیق متفاوتی دارند، اظهارکرد: در حوزه استارت آپ ها و شرکت های نوپا دیدگاه ها متفاوت است اما قطعا خلق یک محصول و خدمت جدید وایجاد ارزش افزوده برای هر کالایی کار آسانی نیست و افرادی باید وارد این عرصه شوند که از ریسک پذیری و شجاعت بالایی برخوردار باشند.
وی با اشاره به اینکه گاهی ایده ها سرمایه های زیادی میطلبد، افزود: باید در محافلی که ایدهها مطرح میشوند سرمایهگذاران ایده را خریداری و سرمایه گذاری ویا مشارکت کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان شاهراه و ترانزیت غرب کشور است، ادامه داد: استان های همدان از معدود استانهایی است که با استانهای همجوار خود و مرکز کشور فاصله های زمانی ۲.۵ تا ۳ ساعتی دارد که این پتانسیل استان همدان ، ویژگی خاصی برای دسترسی به بازارهای استان های مجاور محسوب میشود.
در ادامه مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاریسازی دانشگاه با تاکید بر اینکه اصل تعریف ثروت در جهان به پتانسیلهای بومی هر کشور و منطقه برمیگردد، گفت: سفال یکی از پتانسیلهای قدیمی استان همدان است که متأسفانه نتوانستهایم از این عرصه بومی استفاده کنیم.
محمدحسین موسی زاده در نخستین رویداد شتاب «نوآوری در صنعت سفال و سرامیک» که توسط مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی و مرکز نوآوری سفال و سرامیک همدان با شرکت ایدههای نو از سراسر کشور به صورت مجازی برگزار شد، با تأکید براینکه در حال حاضر تنها راه موفقیت برای ورود به این عرصه نیاز به نوآوری است، اظهارکرد: در یکی از هتلهای آمریکایی دبی، سفال ایرانی به عنوان ظروف اصلی این هتل مورد استفاده قرار می گیرد اما آیا افرادی که در لالجین هستند تلاش کردند سفال خود را به ۸۵ هتل مستقر در کیش بفروشند؟
وی یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت سفالگران لالجین در فروش محصولات خود به بخش های مختلف را عدم بازاریابی و عدم خودباوری دانست و تصریح کرد: اگر به دنبال موفقیت هستید باید ایده پردازی توسط سفالگران لالجین انجام شود تا به مرحله عملیاتی برسند. ایدههایی که در دانشگاه مطرح میشود اگر عملیاتی نشود مثمر ثمر نخواهند بود.
مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاریسازی دانشگاه با بیان اینکه ۵۰ درصد منشاء استارتآپهای جهان مربوط به افرادی است که در آن صنف کار کرده و ورشکست شده بودند، خاطرنشان کرد: ۱۳ درصد ایدهها نیز توسط دانشجویان ارائه شده است. کسی میتواند ایدهای موفق را ارائه دهد که آن صنف و خط تولید را بشناسد و در آن زمینه کار کرده باشد در غیراین صورت امکان ندارد ایده خلاقانهای خلق شود.
دکتر موسیزاده افزود: هدف اصلی این است که ایدههای که در رویداد مطرح میشوند، بتواند توسط بازاریان لالجین با سهامداری ایده دهنده و جهاددانشگاهی اجرا شود.
شایان ذکر است. تعداد شرکت کنندگان این رویداد 100 نفر بود که 35 عنوان ایده به دبیرخانه ارسال گردید و بعد از داوری توسط کمیته تخصصی 15 ایده به مرحله نهایی و پس از برگزاری پیش رویداد، 10 ایده به مرحله ارائه راه یافت. ایده های راه یافته به مرحله نهایی در حوزه های سفال، سرامیک و صنایع مرتبط بودند.
در نهایت با نظر داوران و سرمایه گذاران سه ایده برتر که به ترتیب در حوزه های ساخت دستگاه طراحی و حکاکی بر روی سفال، تابلو سه بعدی سرامیکی و دستگاه بخور سرد با بدنه سرامیکی بودند به عنوان ایده های برتر انتخاب شدند.
